Tiede

Alkoholi lisää syöpäriskiä jo kohtuuannoksilla

Tiedeuutiset

Alkoholi lisää syöpäriskiä jo kohtuuannoksilla

(25.02.2009 klo 07.00) Alkoholi lisää syöpäriskiä jo kohtuuannoksilla

Keski-ikäisten ja vähän vanhempien naisten syövistä lähes joka seitsemäs voi johtua alkoholista, päättelee brittiläinen tutkijaryhmä. Syöpäriski kasvaa tilastollisesti merkitsevästi jo kohtuukäytössä. Aineistona on 1,3 miljoonaa naista, jotka osallistuivat vuosina 1996-2003 rintasyöpäseulontoihin Brittein saarilla.

Seuranta-aika oli keskimäärin seitsemän vuotta ja tiedot sinä aikana ilmaantuneista syöpätapauksista saatiin Englannin kansallisesta syöpärekisteristä. Erilaisia syöpätauteja ilmaantui naisille lähes 70 000.

Tutkimuksen alkaessa kartoitettiin koehenkilöiden elämäntapoja ja ruokavaliota, mukaanluettuna alkoholinkäyttö. Se oli keskimäärin melko vähäistä: 98% naisista ilmoitti käyttävänsä viikottain alle 21 annosta alkoholia. Keskimääräinen kulutus oli yksi alkoholiannos päivässä. Analyysiin ei otettu mukaan sellaisia joilla oli joku syöpä tutkimuksen alkaessa.

Ihmisillä on tunnetusti taipumus aliarvioida alkoholinkäyttöään sitä kysyttäessä, mutta sillä ei ole ei vaikutusta tulokseen. Ei ole perusteltua olettaa että ne jotka kyselyn jälkeen, usein monen vuoden päästä sairastuivat syöpään, olisivat aliarvioineet muita enemmän kulutustaan ennen sairastumistaan.

Alkoholinkäyttö lisäsi kaikkien syöpien ilmaantumista ja erityisesti rintasyövän, peräsuolen syövän ja maksasyövän riskiä. Jos alkoholin käyttöön yhdistyi tupakointi, myös suun alueen, nielun, ruokatorven ja kurkunpään syöpiä oli keskimääräistä enemmän. Syöpäriski ei riippunut siitä mitä alkoholia käytettiin vaan syöpää ilmaantui niin viinin, oluen kuin väkevien käyttäjille.

Tilastollisesti katsottuna, yksi päivittäin nautittu alkoholiannos aiheutti tuhatta naista kohden 15 "ylimääräistä" syöpätapausta 75 ikävuoteen mennessä. Näistä syövistä 11 oli naisten yleisintä syöpää eli rintasyöpää ja yksi oli peräsuolen syöpä, yksi suusyöpä ja yksi kurkunpään syöpä. Kehittyneissä teollisuusmaissa kuten Englannissa tämän ikäisten naisten yleisin kuolinsyy on syöpä. Niitä on 118 tapausta tuhatta naista kohden, joten alkoholin aiheuttama lisä on 13%.

Vähäinen tai kohtuullinen alkoholinkäyttö pienentää monien tutkimusten perusteella sydänverisuonitautien riskejä. Tulos on kuitenkin kiistanalainen, koska päätelmät perustuvat epidemiologisiin tutkimuksiin eivätkä tiukan tieteelliset kriteerit täyttäviin satunnaistettuihin kokeisiin. Alkoholilla sokkokokeita ei voida järjestää, koska se on aine johon voi kehittyä addiktio. Suurkulutuksella on kiistattomia terveys- ja sosiaalisia haittoja.

Alkoholinkäyttö lisää syöpätapauksia jonkin verran, mutta havainto on tilastollisesti varma valtavan aineiston ansiosta. Naisilla sydäntaudit nousevat suurimmaksi kuolinsyyksi vasta yli 70-vuotiaana, joten syöpäriskin lisääntymisen takia keski-ikäisten naisten ei kannattaisi käyttää alkoholia oikeastaan ollenkaan.

(YLE tiede, Journal of the National Cancer Institute)

Lähetä linkki

Uusimmat tiedeuutiset

Mikä on tiedeuutiset?

YLEn tiedeuutiset ovat suomalaista tiedettä ja tiede-elämää seuraava uutispalvelu, joka kattaa myös tärkeimmät ulkomaiset tapahtumat.

Uudistettu palvelu korvaa Teeman sivuilla aiemmin olleet tiedeuutiset.

Uutisvinkit ja kommentit: tiedeuutiset@yle.fi

Tiedeohjelmia tänään 9.2.

Tiistai 9.2.

  • Klo 10.00, YLE Teema
    Opettaja.tv: Suomen ilmasto muuttuu
  • Klo 10.15, YLE Teema
    Anaconda en francais
  • Klo 11.45, TV2
    Riskirajoilla: Jättirakennelmat
  • Klo 16.00, YLE Teema
    Kokemuksia luontaishoidoista
  • Klo 16.30, YLE Teema
    Japania Erinin kanssa
  • Klo 16.45, FST5
    Me voilá
  • Klo 16.55, FST5
    Big Words
  • Klo 18.30, YLE Teema
    Studio Kotro
  • Klo 18.30, TV1
    Prisma Studio
  • Klo 23.10, TV1
    Prisma: Mielen sairaus puntarissa