Tiede

Alkoholia kohtuullisesti käyttävät naiset sairastuvat harvemmin Alzheimerin tautiin

Tiedeuutiset

Alkoholia kohtuullisesti käyttävät naiset sairastuvat harvemmin Alzheimerin tautiin

(24.05.2010 klo 17.20) Alkoholia kohtuullisesti käyttävät naiset sairastuvat harvemmin Alzheimerin tautiin

Alkoholia jonkun verran, vähän tai kohtuullisesti käyttävät naiset sairastuivat harvemmin Alzheimerin tautiin verrattuna täysraittiisiin, osoittaa Espanjassa tehty tutkimus. Miehillä alkoholin suojavaikutus oli vähäisempi. Tutkimuksen mukaan tupakointi ei vaikuttanut sairastumisriskiin mutta alkoholin suojaava vaikutus dementiaa vastaan oli tehokkaampi tupakoimattomilla naisilla.

Alzheimerin tauti on yleisin vanhuuden dementiaa aiheuttava sairaus. Sairastumisriskiin liittyy perinnöllinen alttius, jonka geneettisiä tekijöitä tunnetaan jo useita. Kuitenkin kaikki riskitekijöitä kantavat eivät sairastu eli sairastumiseen vaikuttavat myös ns. ympäristötekijät ja elämäntavat. Tupakointi ja alkoholi vaikuttavat aivoihin ja kummankin yhteyttä dementoitumiseen on selvitetty aiemmin joskin ristiriitaisin tuloksin.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin noin 200 Alzheimerin tautiin sairastuneen potilaan ja heille valittujen samanikäisten ja samaa sukupuolta olevien verrokkien tupakointia ja alkoholin käyttöä ennen sairastumista. Niiden vaikutusta sairastumisriskiin arvioitiin mallilla, jossa otettiin huomioon lisäksi koulutus ja sosioekonominen asema sekä perinnöllinen riski, lähisukulaisten dementoivien sairauksien perusteella.

Alkoholia käyttävien riski sairastua Alzheimerin tautiin oli pienempi kuin niillä jotka eivät käyttäneet lainkaan alkoholia; riskikerroin oli 0,53 eli riski oli lähes puolet pienempi. Naisilla riskikerroin oli 0,48, miehillä 0,8. Alkoholia käyttäneillä jotka eivät olleet koskaan tupakoineet, sairastumisriski oli vielä alempi: riskikerroin oli 0,37 verrattuna alkoholia käyttämättömiin koko tutkittavassa joukossa, miehet ja naiset yhdessä.

Alzheimerin taudin tunnetuin perinnöllinen riskitekijä on rasva-aineenvaihduntaan vaikuttavan, kromosomissa 19 sijaitsevan apolipoproteiinigeenin eli apoE-geenin tietty muoto. Dementoitumisen riskiä kasvattaa ns. apoE4-geenimuoto. Se on varsin yleinen, sillä sitä kantaa vähintään joka neljäs ihminen, 25-30%. koko väestöstä. Vanhuuden Alzheimerin tautiin eli 60-vuotiaana alkavaan tautiin sairastuvista noin 40% on apoE4-geenimuunnoksen kantajia mutta kaikki eivät kuitenkaan siihen sairastu. Espanjalaistutkimuksen mukaan alkoholin suojaava vaikutus ei riippunut apoE4:stä.

Koehenkilöistä naisia yli puolet ja he olivat käyttäneet enimmäkseen vähän tai kohtuullisesti alkoholia. Mitä enemmän alkoholia naiset olivat päivittäin käyttäneet, sitä harvemmin he sairastuivat Alzheimerin tautiin. Samoin mitä kauemmin alkoholia oli käytetty, sitä paremman suojan tautia vastaan he olivat saaneet.

(YLE tiede, Journal of Alzheimer's Disease)

Lähetä linkki

Uusimmat tiedeuutiset

Mikä on tiedeuutiset?

YLEn tiedeuutiset ovat suomalaista tiedettä ja tiede-elämää seuraava uutispalvelu, joka kattaa myös tärkeimmät ulkomaiset tapahtumat.

Uudistettu palvelu korvaa Teeman sivuilla aiemmin olleet tiedeuutiset.

Uutisvinkit ja kommentit: tiedeuutiset@yle.fi

Tiedeohjelmia tänään 16.5.

Keskiviikko 16.5.

  • Klo 19.00, YLE Teema
    Avoin tarina : Vaahteranlehti


Muualla Yle.fi:ssä