D-vitamiinia tarvitaan elimistön puolustusjärjestelmän herättämiseen
(08.03.2010 klo 07.50)
D-vitamiini on välttämätön elimistön puolustusjärjestelmän ns. T-solujen aktivoitumiselle, havaittiin Kööpenhaminan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Jos elimistössä ei ole D-vitamiinia riittävästi, sairauksia aiheuttavien mikrobien torjuntaan tarvittavia T-tappajasoluja ei synny. Tutkimus auttaa myös selvittämään reuman ja ykköstyypin diabeteksen kaltaisten ns. autoimmuunisairauksien syntyä missä T-solut kääntyvät elimistön omia soluja vastaan.
Jotta T-solut saadaan hyökkäämään elimistöön tulleiden vaarallisten patogeenisten mikrobien kimppuun, ne täytyy ensin aktivoida ja muuttaa varsinaisiksi tappajasoluiksi. Tätä varten ns. lepotilassa oleville T-soluille täytyy "esitellä" haitallisiksi arvioitujen mikrobien palasia. Sen tekevät puolustusjärjestelmän ns. makrofaagisolut. T-solut kiinnittyvät näihin palasiin ja alkavat jakautua sadoiksi uusiksi T-soluiksi, jotka pystyvät tunnistamaan haitalliset mikrobit.
Tanskalaistutkimuksessa havaittiin että kun ns. naiiveille T-soluille esitellään ei-toivottuja patogeenejä, ne alkavat etsiä D-vitamiinia erillisellä ulokkeella. Jos D-vitamiinia ei löydy riittävästi, T-solut eivät muutu varsinaisiksi aktiivisiksi puolustussoluiksi.
Aktiivisia T-soluja on kahta tyyppiä: tappajasoluja ja auttajasoluja. Tappaja-T-solut käyvät kiinni haitallisiksi määriteltyihin soluihin ja tappavat ne kun taas auttaja-T-solut auttavat puolustusjärjestelmän muistia. Näin elimistön puolustusreaktio käynnistyy nopeammin. seuraavalla kerralla patogeenien ilmaantuessa. Samaa mekanismia hyödynnetään rokotteissa.
D-vitamiini on tärkeää kalsiumin imeytymiselle ja siten esimerkiksi luuston hyvinvoinnille. D-vitamiinin puutteen tiedetään altistavan myös sairauksille kuten syövälle mutta sen merkitystä elimistön puolustusjärjestelmän käynnistymiselle ei ole aiemmin tiedetty. D-vitamiinia syntyy ihossa auringonvalon vaikutuksesta ja sitä saa myös kalasta, kalanmaksaöljystä ja kananmunista sekä margariineista.
Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan 10-60 -vuotiaat tarvitsevat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ja yli 60-vuotiaat 10 mikrogrammaa päivässä. Alle 3-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisiä samoin kuin iäkkäille, vähän ulkona liikkuville ihmisille pimeimpään vuodenaikaan.
(YLE tiede, Nature Immunology)