Laiskottelu tv:n ääressä lyhentää elämää
(11.01.2010 klo 23.00)
Mitä pitempään päivittäin viihtyy television ääressä, sitä nopeammin elämä lyhenee, ainakin Australiassa. Riski kasvoi erityisesti sydänverisuonitautien aiheuttamissa kuolemantapauksissa. Yli neljä tuntia päivässä televisiota katsovien kuolemanriski, syystä riippumatta, oli 46% suurempi kuin enintään kaksi tuntia päivittäin katsovilla. Sydänverisuonitautien aiheuttama kuolema oli vastaavasti 86% todennäköisempi eniten televisiota katsovilla.
Yhteys oli riippumaton muista sydänverisuonitautien riskiä kasvattavista tekijöistä kuten tupakoinnista, korkeasta verenpaineesta, veren korkeasta kolesterolitasosta, epäterveellisistä ruokailutottumuksista tai laajasta vyötärön ympäryksestä.
Australialaistutkimuksessa koehenkilöinä oli 8 800 iältään yli 25-vuotiasta aikuista, joita seurattiin vuodesta 1999 vuoden 2006 loppuun. Koehenkilöistä miehiä oli 44%. Tutkimuksen alussa koehenkilöiden terveys tutkittiin mm. sokerirasitustestillä ja lisäksi määritettiin tavanomaiset veren rasva-arvot. Mukaan valittiin vain sellaisia ihmisiä joilla ei ollut aiemmin ollut sydänverisuonisairauksia.
Television katselu määritettiin tutkimuspäivää edeltävien seitsemän päivän katselumäärien perusteella. Tv:n katsominen on yleisin kotona harrastettu paikallaan istuen tapahtuva ajanviettotapa, joten se valittiin edustamaan passiivisia, liikkumattomia harrastuksia. Etusormen liikuttamiseen perustuva tietokoneen käyttö pelaamiseen tai muuhun on television katsomisen kanssa yhtä vähän rasittavaa toimintaa, mutta se ei väestötasolla vielä yhtä yleistä kuin television katselu. Siksi mittariksi valittiin television katselu.
Koehenkilöt jaettiin tv:n katselutottumusten mukaan kolmeen ryhmään: alle kaksi tuntia päivässä, kahdesta neljään tuntiin päivässä ja yli neljä tuntia päivässä katsoviin. Lähes seitsemän vuoden seuranta-aikana kokeeseen osallistuneista kuoli 284 ihmistä eli 3,2%. Yleisin kuolinsyy oli syöpä, johon kuoli 125 ja toiseksi yleisimmän ryhmän muodostivat sydänverisuonitaudit. Niihin kuoli 87 ihmistä.
Syöpäkuolemien ja television katselun välillä oli heikko yhteys siten että jokainen päivittäinen tunti television ääressä lisäsi syöpäkuoleman riskiä 9%. Sydänverisuonitautien aiheuttaman kuoleman riski kasvoi 18% jokaista päivittäistä tv-tuntia kohden. Tämä riski oli siis riippumaton muista tyypillisistä riskitekijöistä ja elämäntavoista.
Suomessa yli 10-vuotiaat katsovat televisiota keskimäärin kolme tuntia päivässä, mutta ikäryhmittäiset erot ovat suuret. Eniten tv:tä katsovat yli 65-vuotiaat, joiden keskimääräinen katseluaika on viisi tuntia päivässä.
(YLE tiede, Circulation: Journal of the American Heart Association)