Liika suola lisää sydän- ja aivohalvauskuolemia
(25.11.2009 klo 07.15)
Jos suolan päivittäistä syömistä vähennettäisiin keskimäärin viidellä grammalla päivässä, aivohalvaukset vähenisivät neljänneksen ja sydänverisuonisairaudet noin kuudenneksella. Maailmanlaajuisesti tämä merkitsisi että aivohalvauksia tapahtuisi vuodessa 1,25 miljoonaa vähemmän ja sydänverisuonisairauksiin liittyviä kohtauksia noin kolme miljoonaa vähemmän. Vuotuisia kuolemantapauksia suolan käytön pudottaminen tämän verran vähentäisi noin 850 000.
Maailman terveysjärjestön suositus on nykyisin enintään viisi grammaa suolaa päivässä. Silti suolaa kuluu tyypillisesti kaksinkertainen määrä eli noin kymmenen grammaa. Kiistattomat todisteet osoittavat suolan nostavan verenpainetta, jonka nousu suositustason yläpuolelle lisää sekä aivohalvauksien että sydänverisuonisairauksien esiintymistä.
WHOn arvion mukaan korkea verenpaine on syynä puoleen sepelvaltimosairauksista ja aivohalvauksista se aiheuttaa lähes kaksi kolmesta (62%). Sydänverisuonisairaudet ovat taas yleisin kuolinsyy yli 60-vuotiailla ja toiseksi yleisin 18-59-vuotiailla. Suora yhteys suolan saannin ja näiden sairauksien välillä on kuitenkin vaikeampi osoittaa. Suurin vaikeus tutkimuksissa on suolan saannin arviointi, koska se vaihtelee päivittäin.
British Medical Journal-lehdessä julkaistu kansainvälinen tutkimus on kooste aiemmista tutkimuksista, joissa on verrattu suolan saannin ja sydänverisuonitautien ja aivohalvauksien yhteyttä. Tutkimuksia on 13 ja niissä on ollut mukana yli 170 000 ihmistä.
Mukana on myös suomalainen, Kansanterveyslaitoksessa tehty seurantatutkimus. Muut ovat Isosta-Britanniasta, Japanista, Yhdysvalloista, Hollannista ja Kiinasta. Seuranta-ajat vaihtelevat kolmesta 19 vuoteen ja aivohalvauksia tai sydäntautitapahtumia oli lähes 11 000.
Tutkimukset osoittivat että kun suolan saanti nousee viidellä grammalla päivässä, aivohalvauksen riski nousee 23%. Tulos on tilastollisesti erittäin merkitsevä. Sydänverisuonisairauksien osalta tulos ei ole tilastollisesti yhtä selkeä mutta ilmeinen. Viisi lisägrammaa päivässä kasvattaa näiden sairauksien ilmaantumista 14%. Kun epäluotettavin tutkimus jätettiin pois, riski nousi 17% ja tilastollinen yhteys muuttui merkitseväksi.
Suurin osa ruuan mukana tulevasta suolasta on jonkun muun kuin syöjän itsensä sinne lisäämää eli saamme suolan teollisesti valmistetuista elintarvikkeista ja ruokaloiden tai perheen ruuanlaittajan valmistamista ruuista. Suolan vaarat on tunnettu pitkään ja suolamääriä on pyritty vähentämään teollisuuden ja kansanterveyden asiantuntijoiden yhteistyönä.
Muutokset ovat kuitenkin hitaita eivätkä ihmisten tottumukset muutu myöskään kovin nopeasti. Jos ruuassa ei ole suolaa oman maun mukaan riittävästi, sitä ripotellaan sinne herkästi lisää. Vähempään suolaa pitää vain tottua.
(YLE tiede, British Medical Journal)