Pienessä nälässä elävillä muisti pysyy parempana
(27.01.2009 klo 07.00)
Muistisuoritukset paranivat selvästi koehenkilöillä, joiden ruuan sisältämä energiamäärää vähennettiin kolmen kuukauden ajan 30%:lla. Koehenkilöt olivat keskimäärin 60-vuotiaita ja he painoivat hieman enemmän kuin suositellaan: painoindeksi BMI oli keskimäärin 28 kg/m2.
Muistisuoritukset paranivat selvästi koehenkilöillä, joiden ruuan sisältämä energiamäärää vähennettiin kolmen kuukauden ajan 30%:lla. Koehenkilöt olivat keskimäärin 60-vuotiaita ja he painoivat hieman enemmän kuin suositellaan: painoindeksi BMI oli keskimäärin 28 kg/m2.
Eläinkokeiden perusteella ruuan energiamäärän pudottaminen ja tyydyttämättömien rasvahappojen suhteellisen osuuden lisääminen ravinnossa parantaa älyllisten suoritusten tasoa vanhenevilla eläimillä. Saksalaisen Münsterin yliopiston tutkijat testasivat toimiiko sama ihmisillä. Koehenkilöinä oli 50 tervettä, keskimäärin 60-vuotiasta ihmistä, miehiä ja naisia.
Koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään, joista yksi pantiin 30% vähemmän energiaa sisältävälle dieetille ja toinen ruokavaliolle, jossa kokonaisenergia ja kokonaisrasvamäärä eivät muuttuneet, mutta ruuan rasvasta viidennes vaihdettiin tyydyttämättömiin rasvoihin. Kolmas ryhmä toimi vertailuryhmänä ja siihen kuuluvat jatkoivat entiseen tapaan. Ennen kokeen alkua ja sen jälkeen kaikille tehtiin muistikokeet.
Vähäkalorisessa ryhmässä olleiden muistisuoritus parani kolmessa kuukaudessa huomattavasti. Tulos oli 20% kuin ennen tutkimuksen alkua. Ero on tilastollisesti merkitsevä. Nämä ihmiset myös laihtuivat kuten oli odotettavissa. Muistin paraneminen korreloi ennen kaikkea veren insuliinitason alenemisen ja tulehdusta osoittavan CRP-arvon laskun kanssa. Mitä tiukemmin koehenkilö pysytteli vähäenergiaisessa ruokavaliossa, sitä paremmin hän menestyi jälkimmäisessä muistikokeessa.
Tältä osin tulokset ovat yhdenmukaisia sekä eläinkokeiden että ihmisillä tehtyjen epidemiologisten tutkimusten kanssa. Vähäkalorisen ruokavalion tiedetään pidentävän ikää ja ylläpitävän älyllisiä kykyjä. Usein siteerattu esimerkki tästä ovat Japanissa Okinawassa asuvat ihmiset, jotka ovat perinteisesti syöneet niukasti energiaa sisältävää ja paljon kalaa sisältävää ruokaa.
Ruuan rasvan koostumuksen muutoksella ei ollut vaikutusta; muistikokeen tulos oli sama kuin ennen kokeen alkua. Tämä on ristiriidassa mm. rotilla tehtyjen kokeiden kanssa joissa runsaasti yksittäis- ja monityydyttämättömiä rasvoja sisältävän ravinnon on osoitettu parantavan älyllisiä toimintoja.
Epidemiologiset tutkimukset osoittavat myös että näitä terveellisiä rasvoja sisältävä ns. Välimeren ruokavalio on eduksi sekä pitkälle iälle että älyllisten kykyjen säilymiselle vanhuudessa. Tosin ruuan tyydyttämättömien rasvojen ja älyllisten suoritusten riippuvuudesta on tutkimuksia, joissa yhteyttä ei ole havaittu.
(Yle tiedeuutiset, PNAS)