TV- mainokset houkuttelevat epäterveelliseen ruokavalioon
TV- mainokset houkuttelevat epäterveelliseen ruokavalioon
(02.06.2010 klo 11.07)
Jos söisimme vain niitä ruokia mitä televisio meille mainostaa, niin huonostihan siinä kävisi. Amerikkalaisessa tutkimuksessa analysoitiin mainostettujen ruokien ravintosisältöjä. Päivän ruoka-annos sisälsi 25-kertaisesti suositellun sokerin määrän ja 20-kertaisesti suositellun rasvan määrän.
Myös lihan määrä ylitti suositellun päiväannoksen. Sen sijaan kasvisten, hedelmien ja maitotuotteiden määrä jäi alle puoleen suositellusta, amerikkalaisessa tutkimuksessa todettiin. Televisiossa mainostettujen ruokien rasvan ja sokerin määrät olivat keskimäärin niin runsaita, että vain yhden ruoka-annoksen syöminen tarjoaisi jo melkein kolminkertaisesti suositellun sokerin ja rasvan päiväannoksen.
Tutkimuksen mukaan mainonta liioittelee moniin hyvinvointisairauksiin liittyvien ravintoaineiden, kuten tyydyttyneiden rasvojen, proteiinin ja kolesterolin saantia. Sen sijaan sairauksilta suojelevien ravinteiden kuten kuitujen, kivennäisaineiden ja vitamiinien määrät olivat televisiodieetissä alle puolet suositellusta. Vain viljojen saanti oli ravitsemussuositusten mukainen.
Tutkimusta varten analysoitiin 96 tuntia amerikkalaisten TV-kanavien lähetyksiä. Myös lastenohjelmien ruokamainonta otettiin huomioon. Tämän jälkeen ohjelmissa mainostettujen ruokien ravintosisältö analysoitiin. Tulosten perusteella tutkijat suosittelevat terveellisen ruokavalioon pyrkivän mainonnan lisäämistä.
(Yle Tiede, Journal of the American Dietetic Association 1.6.2010)