Vihreitä vihanneksia syömällä diabetesta torjumaan
(21.08.2010 klo 18.00)
Vihreiden lehtivihannesten kuten kaalien tai salaattien runsas syöminen pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Sen sijaan hedelmien ja vihannesten syöminen yleensä ei vaikuttanut diabetesriskiin. Brittitutkijoiden päätelmä perustuu kuuden seurantatutkimuksen tulosten analysointiin.
Yksi tutkimuksista on tehty Suomessa Kansanterveyslaitoksessa ja julkaistu vuonna 2005. Koehenkilöitä tutkimuksissa on ollut yli 220 000, iältään 30-74 vuoden väliltä. Seuranta-ajat vaihtelivat 5-23 vuoden välillä, keskimäärin 13 vuotta. Pisin seuranta-aika oli suomalaistutkimuksessa.
Kakkostyypin diabetes on yleistynyt korkean elintason maissa viime vuosikymmeninä ja sen ennakoidaan muuttuvan todelliseksi epidemiaksi tulevaisuudessa. Sen esiintymistä lisäävät ylipaino ja vähäinen liikkuminen mutta ruokavaliostakin etsitään apua. Hedelmien ja vihannesten syöminen on tunnetusti terveellistä ja niiden runsas nauttiminen vähentää sekä syöpien että sydäntautien ilmaantumista. Sen sijaan kakkostyypin diabeteksen ja kasvisten ja hedelmien syönnin yhteys on ollut epävarmempi.
Leicesterin yliopiston tutkijat etsivät tutkimuksia joissa oli selvitetty kakkostyypin diabeteksen ja ruokavalion, erityisesti vihannesten ja hedelmien syömisen yhteyttä. Yli 3 000 tutkimuksesta kelpuutettiin mukaan kuusi, joista yksi on suomalainen. Sen aineisto on alkujaan koottu Kansaneläkelaitoksen autoklinikkatutkimuksessa 1960-70-luvuilla.
Meta-analyysiin otettujen tutkimusten mukaan eniten vihreitä lehtivihanneksia päivässä syövien riski sairastua kakkostyypin diabetekseen oli 14% pienempi kuin vähiten näitä vihanneksia syöneillä. Eniten syövien keskimääräinen annos oli 1,35 annosta päivässä, vähiten syövillä 0,2 annosta päivässä. Eri tutkimuksissa määritelty annoskoko vaihteli jonkun verran ja tulokset standardoitiin keskimäärin 106 gramman kokoiseksi.
Vihannesten ja hedelmien yhteismäärällä ei näyttänyt olevan suojaavaa vaikutusta eikä erikseen tarkasteltuna sen paremmin vihanneksilla tai hedelmillä. Tässä suomalaistutkimus poikkesi muista; sen mukaan hedelmien runsas syöminen pienentää aikuistyypin diabeteksen riskiä tilastollisesti merkittävästi.
Tutkimus ei selitä miksi erityisesti vihreät lehtivihannekset ovat edullisia kakkostyypin diabeteksen estämisessä. Tutkijat olettavat syyksi niiden antioksidantteja, jotka tosin yksinään, pillereinä nautittuina eivät ole osoittautuneet terveyttä edistäviksi. Joissain vihreissä lehtivihanneksissa kuten pinaatissa on tavallista enemmän magnesiumia, jota tutkijat pitävät myös mahdollisesti hyödyllisenä aineena. Lisätutkimuksia suositellaan joka tapauksessa havainnon tarkentamiseksi.
Meta-analyysiä samassa British Medical Journal-lehdessä kommentoivat tutkijat kehottavat varovaisuuteen johtopäätöksissä. Vihannekset ja hedelmät ovat terveydelle edullisia sellaisenaan ja niiden syömistä kannattaa lisätä. Yksittäisten "ihmeaineiden" poimiminen niiden joukosta voi kuitenkin johtaa harhaan.
(YLE tiede, British Medical Journal)